Zoeken
  • Maarten Somers

Inspiratie: Aan de slag met de resultaten van je wijkonderzoek

Je hebt inmiddels flinke stappen gezet met je wijkonderzoek. Je hebt interviews gehouden met buurtbewoners, de resultaten geanalyseerd en dat wellicht ook nog gevalideerd onder een grotere groep bewoners. Super waardevol allemaal! Maar wat ga je nu doen met al deze resultaten? Hoe kom je tot een bruikbaar eindproduct?


Een communiceerbaar eindresultaat

Een eindproduct in de vorm van bijvoorbeeld een presentatie, rapport of video, heeft de potentie om veel buren en professionals te bereiken. Maar wie wil je eigenlijk bereiken, en wat wil je van hen? De vorm waarin je je resultaten communiceert moet je aanpassen aan je doelgroep, het moment van delen en de manier waarop de doelgroep uiteindelijk je wijkonderzoek gebruikt in hun werk. In sommige gevallen kan een video misschien goed werken terwijl in andere gevallen een website met meer tekst en uitleg of een boekje wat je huis aan huis kunt verspreiden beter werken. Je kunt kiezen voor een ambtelijke formulering van de resultaten als je het aanbiedt aan een ambtenaar, of juist een vlotte manier van presenteren als je meer mensen wilt bereiken


Natuurlijk is de vorm ook afhankelijk van de aanleiding of reden waarom je wijkonderzoek hebt gehouden. Een wijkvisie als eindproduct heeft waarschijnlijk een heel andere inhoud dan een gebiedsplan of wijkbegroting.


Een aantal vormen ter inspiratie

Om je wat ideeën te geven van de mogelijkheden van een eindproduct hebben we hieronder een aantal vormen uitgelicht. De ene vorm is wat moeilijker dan de ander, maar pik uit elke vorm de elementen die jou inspireren en die jij zelf kunt toepassen.


VR Experience Wijkvisie Ontwikkel een virtual reality beleving waarin bewoners via een bril kunnen ervaren hoe hun straat, buurt of wijk er mogelijk over 10 of 20 jaar uit komt te zien. Ideaal om mensen te inspireren.

Monopoly spel voor Wijkbegroting

Ga op basis van de opgehaalde thema’s aan de slag met het verdelen van het budget voor de wijk. Organiseer een middag of avond waar je bewoners in groepen van maximaal acht personen verdeeld over verschillende tafels. Op elke tafel ligt een kaart met alle thema’s. Ook krijgen alle deelnemers een aantal muntjes. Gedurende de sessie moeten zij gezamenlijk de muntjes, het wijkbudget, verdelen over de thema’s. Maar let op, iedereen aan je tafel moet het eens zijn met het eindresultaat.


Wijkvisie website

Maak een website voor je wijkvisie met alle interessante informatie. Sparrenburg, een wijk in Rosmalen, deed dit bijvoorbeeld. De wijkvisie van Sparrenburg vind je hier.


Inspiratie kaarten Wijkvisie of Gebiedsplan

Maak inspiratie kaarten van alle thema’s die je hebt opgehaald. Voeg quotes en uitspraken toe aan de kaarten om de thema’s levendig en persoonlijk te maken. Deze kaarten kun je vervolgens gebruiken in een brainstorm of co-creatie sessie.


Tijdschrift over Gebiedsplan

Wil je huis-aan-huis je buurtbewoners bereiken? Maak dan een mooi tijdschrift over de aanpak en de resultaten van je wijkonderzoek. Deze kun je vervolgens verspreiden onder al je buren.


Inspiratie video

Wil je kort en krachtig mensen aanspreken? Dan is video wellicht een ideaal middel. Met mooie beelden van je aanpak en het resultaat kun je mensen bereiken en enthousiasmeren. Zorg ervoor dat de video niet te lang duurt. Mensen kijken graag wat kortere video’s. De toelichting zou je vervolgens kunnen toevoegen aan je Wijkvisie Website.


Zoals je leest zijn er tal van mogelijkheden. De ene vorm zal een grotere tijdsbesteding of budget vragen dan de ander, maar met creativiteit is veel mogelijk. Daarom dagen we je uit: Ga op zoek naar een creatieve manier om je resultaten te delen. Zoek een vorm die mensen aanspreekt en pakt. En mocht je daar graag eens over willen sparren, dan denken we graag even mee.



0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven